In welk groeitraject zit jouw bedrijf?
Elke organisatie doorloopt dezelfde groeitrajecten. Wij helpen bedrijven om zo slim mogelijk te groeien. Wij kennen de valkuilen en kunnen deze voorkomen door een juiste inrichting van de organisatie. Het groeitraject van een bedrijf wordt voornamelijk bepaald door het aantal medewerkers. Alle overige aspecten zullen namelijk mee moeten groeien naarmate het aantal mensen binnen de organisatie groeit. Hier lees je welke kenmerken elk groeitraject heeft.
Groeitraject 1
Spanning en Sensatie
Elke organisatie begint met een “geweldig” idee van één of meerdere personen. Er wordt veel onderzoek gedaan en er wordt bepaald hoe de droom omgezet kan worden naar realiteit. Als besloten wordt om door te zetten, wordt de onderneming geboren bij de Kamer van Koophandel.
Groeitraject 2
Show time
Als de organisatie de startfase overleeft, komt het in de tweede fase. Het idee van de ondernemer werkt aantoonbaar. Er komen klanten bij en er worden voldoende opdrachten afgesloten waardoor de cashflow toeneemt.
Groeitraject 3
Take Control!
De derde fase breekt aan bij ongeveer 26 medewerkers en wordt gezien als de meest complexe fase. De focus van de organisatie verplaatst namelijk van extern naar intern en de ondernemer moet nu echt taken loslaten en verantwoordelijkheden delegeren. In deze fase zal het management en het eigenaarschap gescheiden moeten worden.
Groeitraject 4
Delegeren kun je leren
In deze fase zijn een inspirerende visie en aantrekkelijke kernwaarden niet meer voldoende. Om in deze fase succesvol te zijn, zal de besluitvorming niet meer afhankelijk zijn van een individu of een kleine groep.
Groeitraject 5
Don’t go with the flow!
De vijfde fase is het uiteindelijke doel, aangezien deze fase oneindig kan blijven duren. Het is een uitdaging om in deze fase te blijven, dit lukt maar weinig organisaties.