Groeitraject 2
Show time
(9 – 25 medewerkers)
Als de organisatie de startfase overleeft, komt het in de tweede fase. Het idee van de ondernemer werkt aantoonbaar. Er komen klanten bij en er worden voldoende opdrachten afgesloten, waardoor de cashflow toeneemt. Er heerst een zeer positieve stemming. Alle kansen worden aangegrepen, zonder uitgebreide analyse, met de overtuiging dat de kans ook resulteert in succes.
De organisatie richt zich op de markt en op verkoop om de omzet te vergroten. Door de focus op omzet verliest men vaak de winstgevendheid uit het oog. De ondernemer is in deze fase heel belangrijk. Hij probeert werk te delegeren, maar ook hier heerst een soort arrogantie, waardoor taken bij de verkeerde personen worden neergelegd.
Succesvolle organisaties blijven bij de kernpropositie en lanceren alleen producten en diensten die de kernpropositie versterken. Intern moet de organisatie ook klantgericht en klant gefocust blijven. De ondernemer zal mee moeten veranderen met de organisatie en op een consistente manier moeten acteren. Onsuccesvolle organisaties focussen op interne processen en systemen en proberen alles vast te leggen, waardoor de klanten uit het oog worden verloren.

Wanneer ben je goed bezig?
- Je hebt veel zelfvertrouwen
- Er is heel veel positieve energie binnen het bedrijf
Er is geen onduidelijkheid over verantwoordelijkheden
Je zoekt naar nieuwe producten en markten
Je verkoopt soms te veel, waardoor er spanning ontstaat om te kunnen leveren
- Je bent gretig om nieuw werk binnen te halen
- Onvoldoende controle op kosten
Intern overleg is rommelig
- Je probeert zaken over te laten aan de medewerkers
- Je bent onrealistisch inzake verwachtingen
- De personeels- en salarisadministratie is op orde
Wanneer moet je je zorgen gaan maken?
- Processen en systemen in de organisatie storten in elkaar
- De organisatie en / of de ondernemer is arrogant
- Meer blijven verkopen terwijl duidelijk is dat de organisatie dit niet aan kan
- Geen intern overleg
- Organisatie heeft rechtszaken
De organisatie besteedt overal aandacht aan
Medewerkers worden te veel betaald
- Geen interne communicatie
De organisatie vertrouwt op wonderen
- Er is een gebrek aan focus
Vertrouwen en respect zakken tot een dieptepunt
- De ondernemer is noodzakelijk om de boel draaiende te houden en maakt zich meer en meer onmisbaar