Home»Nieuws & cases»Marketing»Het opstellen van een marketingcommunicatieplan

Het opstellen van een marketingcommunicatieplan

Een goed marketingcommunicatieplan is cruciaal voor succes. Dat merken wij bij VAMOS Support elke keer weer. Maar wat houdt dit eigenlijk in, waarom is het zo ontzettend belangrijk en waar begin je? Dat leggen we je graag uit in dit artikel!

Wat is een marketingcommunicatieplan?

Goede vraag, want een marketingcommunicatieplan is namelijk best een groot begrip. Je kunt het ook wel omschrijven als de lange termijn koers van een goede afstemming tussen jouw bedrijf en zijn omgeving. Hierin krijg je een helder beeld van wat nodig is om de visie, missie en doelstellingen van jouw bedrijf te communiceren. In het plan wordt in concrete stappen uitgelegd hoe jouw bedrijf naar buiten wordt gebracht en hoe de doelgroep op een effectieve wijze bereikt kan worden. Daarnaast wordt gekeken wat jouw doelgroep, op welk tijdstip en via welk communicatiemiddel te horen moet krijgen. Het is namelijk superbelangrijk dat jouw boodschap op een heldere en gestructureerde wijze gecommuniceerd wordt.

Waarom is het hebben van dit plan belangrijk?

We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk een helder marketingcommunicatieplan is. Wanneer dit plan goed in elkaar staat, wordt het makkelijker om je doelstellingen te behalen. Je hebt zwart op wit staan wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Dit geeft houvast en overzicht. Hierdoor kan je jouw boodschap helder, geloofwaardig én strategisch overbrengen, wat de sleutel is tot succesvolle marketing en een sterk merk.

Daarnaast kom je tijdens het maken van een marketingcommunicatieplan erachter wat de toegevoegde waarde van jouw onderneming ten opzichte van de concurrenten is en wat er speelt in de markt. Met een ijzerscherp marketingcommunicatieplan weet jij straks precies wat de unique selling points (USP’s) van jouw bedrijf zijn. Oftewel, welke unieke waardes jouw onderneming onderscheidt van soortgelijke ondernemingen.

De eerste stap van een marketingcommunicatieplan

De basis van elk marketingcommunicatieplan is een bedrijfsstrategie. Er moet een duidelijke keuze gemaakt worden welke positie jouw bedrijf in de markt wil veroveren. De bedrijfsstrategie moet specifiek zijn en goed aansluiten bij de omgeving en ontwikkelingen die daarin spelen. Als jouw bedrijf hier niet op inspeelt, is de consument sneller geneigd om naar de concurrent te stappen. Precies om die reden beginnen we altijd met een strategische brainstorm. Naar aanleiding van de uitkomst van deze brainstorm bepalen we wat jij nodig hebt op gebied van marketing en communicatie. Zonder deze basis is het maken van een marketing- en communicatieplan gissen in het donker.

Aan de slag met
jouw marketing-
communicatieplan?
VAMOS Support helpt!

Samen nemen we jouw strategie onder de loep en werken we naar de gewenste situatie. Dus wil jij jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen? Wij helpen je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.