Zo word je als werkgever een baas in het voeren van sollicitatiegesprekken
Een nieuwe medewerker werven kost al snel €18.0 00 per jaar (Personeelsnet). Een ondernemer of hr-medewerker loopt het hele wervingstraject door; van vacature opstellen tot aan de contractonderhandeling. Jij, als ondernemer, wilt natuurlijk zo min mogelijk tijd kwijt aan werving, maar wél de beste kandidaten binnenhalen. In dit artikel lees je hoe je een goede indruk op jouw sollicitanten achterlaat.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Voorafgaand aan het sollicitatiegesprek stel je een persona op. Een persona is een zeer detailleerde omschrijving van de ideale kandidaat. Denk hierbij aan skills, persoonlijkheid en (werk)ervaringen. Zo kun je tijdens het gesprek gerichte vragen stellen en de kandidaat op de verschillende vlakken beoordelen.
Je kunt met collega’s of sparringpartners bepalen welke competenties en kwaliteiten gewenst zijn voor de functie. Denk hierbij ook na over de persoonlijkheid, want iemand moet ook matchen met de bedrijfscultuur en collega’s.
Een slechte eerste indruk, wat nu?
Stel je voor, de kandidaat komt op het eerste gezicht niet overeen met jouw verwachting. Deze kandidaat kan echter wel aan alle competenties en eisen van de functie voldoen. Probeer daarom alle criteria van de ideale kandidaat, die je natuurlijk netjes hebt voorbereid, te behandelen. Zo kun je aan het eind van het gesprek bepalen op welke vlakken hij of zij allemaal scoort. Wie weet is jouw mening na afloop van de sollicitatie wel helemaal omgeslagen.
Stel de sollicitant op zijn of haar gemak
Een sollicitant kan zich gespannen voelen voor een gesprek, probeer diegene daarom op zijn of haar gemak te stellen. Dit kun je doen met een paar luchtige vragen te stellen of door iets over jezelf te vertellen. Zodra de ergste zenuwen zijn gezakt, zal de kandidaat zich meer openstellen naar jou.
Hoe stel je als werkgever de beste sollicitatie vragen?
Na een korte introductie is het tijd om de diepte in te duiken. Aan de hand van de opgestelde persona stel je open vragen. Deze vragen beginnen met hoe, wat en waarom. Met open vragen zorg je ervoor dat een sollicitant uitgebreid moet antwoorden én kom je het meeste te weten over diegene. Een win-winsituatie!
Probeer door te vragen op de antwoorden die de sollicitant geeft. Een handige tip voor het doorvragen; gebruik de LSD techniek. Dit is een basistechniek die structuur geeft om goed in gesprek te gaan. LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Door een antwoord samen te vatten laat je zien dat je luistert en geef je jezelf kort de tijd om een nieuwe vraag te bedenken.
De vragen die je vooraf hebt opgesteld zorgen voor structuur, maar pin je hier niet op vast. Het is niet erg als het gesprek een andere kant op gaat. Een gesprek moet ook spontaan blijven, ga vooral met de flow mee. Maak ook ruimte voor vragen van de kandidaat.
Verkoop jezelf als bedrijf tijdens het sollicitatiegesprek
Niet alleen de sollicitant moet een goede indruk maken, maar jij en je onderneming natuurlijk ook! Jouw bedrijf heeft een leuke functie open staan en deze wil je dolgraag invullen. Geef de kandidaat een goed beeld van de functie, bedrijfscultuur, voorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Het is van belang om alle aspecten te bespreken en jouw enthousiasme op de sollicitant over te brengen. Blijf hierin wel dichtbij jezelf en wees eerlijk over de cultuur en voorwaarden. Je wilt natuurlijk niet dat een kandidaat na korte tijd besluit te vertrekken, omdat een verkeerd beeld is geschetst tijdens te sollicitatieprocedure.
Rond het gesprek af met de vervolgstappen in de sollicitatieprocedure. Zo weet de kandidaat wat hij of zij kan verwachten de komende tijd.
Aan de slag met
team People van
VAMOS Support?
Laten we kennismaken!
Wil jij nog meer weten over het wervingsproces en het boeien van kandidaten? Of zoek je ondersteuning bij jouw werving- en selectieproces? Geen probleem voor onze hr-experts! Wij hebben de kennis en kunde in huis om jou hierbij volledig te ondersteunen. Schroom niet om contact op te nemen met team People!