Home»Nieuws & cases»Marketing»Vindbaar zijn in zoekmachines: hoe je het wordt en wat het je oplevert

Vindbaar zijn in zoekmachines: hoe je het wordt en wat het je oplevert

Je hebt een mooie website en wilt jouw online bereik dolgraag vergroten. Kom maar op met die bezoekers! Hoopvol wacht je tot de aanvragen binnenstromen, maar dat gaat toch minder rap dan je dacht. Hoe zorg je ervoor dat jouw website meer bezoekers trekt? Dat kan door het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Er zijn twee manieren waarop je dat kan doen: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Klinkt interessant hè? Dat is het ook! In het Nederlands is het trouwens gewoon ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘zoekmachine adverteren’. Iets met zoekmachines dus, maar wat is het verschil en hoe werkt het precies?

sea marketing

Wat is SEA en hoe werkt het?

Je hebt het vast al eens gezien: advertenties bovenaan je zoekresultaten. Je kunt ze herkennen door “Advertentie” of “Adv.”. Deze worden gemaakt door bedrijven in Google Ads. Daar kun je een campagne aanmaken waarbij je de advertentie schrijft en een budget bepaalt. Het bedrag dat je betaalt, zijn de kosten per klik of per conversie binnen jouw gekozen budget. Wat maakt het adverteren via Google Ads dan zo effectief? Je kunt je richten op een specifieke doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld de locatie, leeftijd of het geslacht specificeren. Met SEA ben je zeker dat je jouw doelgroep bereikt!

Voordelen van SEA (Advertenties)

Naast het aanprijzen van jouw advertentie bij een specifieke doelgroep met behulp van Google Ads, wordt het bereik van de advertentie inzichtelijk door middel van cijfers. Je kunt precies meten hoe vaak en wanneer de advertentie is bekeken. Zo zie je onder andere hoeveel kliks jouw advertentie de afgelopen tijd heeft gehad en wordt inzichtelijk wat een conversie precies kost. Met die gegevens kun je bepalen of jouw advertentie genoeg oplevert om hem door te zetten. Handig toch! Oh én niet te vergeten: jouw advertentie staat binnen no-time op de eerste pagina’s van Google. Dat is ten op zicht van SEO een groot voordeel, maar SEO heeft ook zo zijn voordelen.

google advertenties

Wat is SEO en hoe werkt het?

Bij zoekmachine optimalisatie draait het allemaal om de relevantie van jouw website. Het gaat niet om advertenties bovenaan, maar om de organische zoekresultaten. SEO bevat alle activiteiten die je onderneemt om hoger in de zoekmachine resultaten te komen. Er zijn zo’n 200 factoren die jouw website een vindbaarheidsboost kunnen geven! Althans, dat is een schatting. Alleen op het Google hoofdkantoor weten ze exact wat de belangrijkste factoren zijn. Zorg in ieder geval dat je aandacht besteed aan het volgende:

SEO-onderdelen

Zorg in ieder geval dat je aandacht besteed aan het volgende:

  • De content op jouw pagina’s en het juiste gebruik van zoekwoorden en titels

  • De websitestructuur
  • Een veilige website: heb je al een SSL-certificaat?
  • Metatitels en -beschrijvingen (aanwijzingen voor de zoekmachine die vertellen wat jouw pagina inhoudt)
  • Juist gebruik van mediabestanden, let op de grootte, namen en titels

De voordelen van SEO

Net als met SEA kun je met SEO het bereik van jouw website meetbaar maken. Je kunt dus precies zien hoeveel bezoekers er via de organische resultaten op jouw website belanden. Het grote voordeel dat je hierdoor behaalt, is dat je op de lange termijn goed vindbaar kunt zijn! Ook ben je met SEO beter te vinden in andere zoekmachines dan Google. Denk bijvoorbeeld aan Bing of Yahoo. De zoekmachinebezoeker komt je overal tegen, optimaal toch!

Voor- en nadelen van SEO & SEA

Dat was een hoop informatie. Wat zijn de voor- en nadelen van SEO en SEA ook alweer precies? Om het makkelijk te maken, hebben we die nog eens voor je op een rijtje gezet.

Voor- en nadelen SEO SEA
Direct goed vindbaar X
Bestaansrecht lange termijn X
Target meerdere zoekmachines X
Hoogste klikpercentage X
Afhankelijk van budget X
Vergt kennis en tijd X X
Versterkt andere marketingmiddelen X X
Meetbaar X X

Aan de slag met een
zoekmachine expert
van VAMOS support?
Laten we kennismaken!

Oké, duidelijk. Maar waar ga je je nu op richten? SEO of SEA? Door middel van een zoekwoordenonderzoek bepalen we bij VAMOS Support wat de beste aanpak is voor jouw bedrijf. Wil je snel vindbaar worden door in te spelen op een trend? Dan lijkt SEA een goede keuze. Wil je goed gevonden worden op de lange termijn? Dan kan SEO heel waardevol zijn. We geven je graag persoonlijk advies. Misschien is een combinatie van beide de perfect oplossing voor jouw bedrijf. Benieuwd naar wat we je adviseren? Neem contact met ons op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.