Effect coronamaatregelen op online aankoopgedrag
Door corona hebben veel bedrijven het helaas zwaar in deze periode, daarentegen zijn er ook bedrijven die juist omzetten halen als nooit tevoren. Vooral online is het aankoopgedrag drastisch gegroeid het afgelopen half jaar. Niet gek natuurlijk, sommigen winkels moesten zelfs hun deuren sluiten aan het begin van de lockdown. Slimme ondernemers hebben hierop ingespeeld, door bijvoorbeeld binnen no-time een online verkoopkanaal op te zetten. Het zoekvolume in zoekmachines steeg en samen met het verkeer via sociale media droeg dit bij aan een groei in internetaankopen als nooit tevoren. Benieuwd naar de cijfers, opties om jouw doelgroep online te bereiken en tips? Lees dan verder.
Online zoekgedrag in coronatijd
Het gedrag in de fysieke winkels zal je niet ontgaan zijn: mensen op het nieuws die massaal wc-papier aan het inslaan waren aan de start van de coronacrisis. Ook online was dit te zien en werd er veel meer gezocht via zoekmachines als Google. Er werd bijvoorbeeld meer gezocht naar wc-papier, mondkapjes, nieuwssites, recepten, desinfectiemiddelen en informatie over het coronavirus.
Recordgroei omzet uit online verkopen
De toename in zoekopdrachten ging niet onopgemerkt voorbij. In het tweede kwartaal van 2020 was de omzet uit online verkopen in de detailhandel bijna 55% hoger dan de omzet van kwartaal 2 in 2019. Uit cijfers van het CBS blijkt dat dit de hoogste groei ooit gemeten is. Hierin deden de doe-het-zelfwinkels en interieurzaken het beste met de grootste online groei. Daarnaast waren er natuurlijk ook verliezen, zoals bij de kleding- en schoenenwinkels zonder online afzetkanaal.
Belang bij online zichtbaarheid in tijden als deze
Het aantal groeiende zoekopdrachten maakt het voor bedrijven nog interessanter om goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Potentiële klanten die ergens naar zoeken, is precies de doelgroep die je als bedrijf wilt aantrekken. Er zijn verschillende manieren om deze groep te bereiken, bijvoorbeeld door te adverteren via zoekmachines om boven aan de zoekresultaten te verschijnen.
Een andere aanpak is om de pagina’s van jouw website te optimaliseren en door je te richten op zoekwoorden. Het is hiervoor natuurlijk wel handig om te weten hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt. Er zijn bijvoorbeeld zoekwoorden waar meer dan 2.000 keer per maand naar wordt gezocht en maar 130 keer per maand. In een zoekwoorden onderzoek zetten onze specialisten dit voor je op een rijtje en laten we je graag zien waar nog winst te behalen valt.
Tip: gratis vermelding op Google Shopping eind 2020
Maar dat is niet alles waar je mee aan de slag kan! Je kent ze vast wel: de artikelen, met afbeelding, titel, prijs en bedrijfsnaam die bovenaan verschijnen als je naar een product zoek in Google. Deze heten ‘Google Shopping Ads.’ Om hier te kunnen adverteren moet er een Google Ads account zijn met één of meerdere campagnes, waar bedrijven voor betalen.
Een gelukje: in de VS is het al beschikbaar, maar in het najaar van 2020 wil Google vermeldingen voor bedrijven op het tabblad Google Shopping wereldwijd gratis aanbieden. Ondernemers hebben zo de kans om beperkt gratis een vermelding hierop te krijgen, onder andere door de coronacrisis. Zoekende personen kunnen zo beter prijzen vergelijken van andere aanbieders die niet adverteren.
Gratis? Ja zeker. Je hoeft er niet eens een Google Ads account voor te hebben. Wat je wel moet doen is je aanmelden bij het Merchant Center van Google en hier een productfeed maken. Heb je hier hulp bij nodig of zou je graag willen adverteren? Onze SEA-specialisten helpen je graag verder.
Aan de slag met een
online marketeer
van VAMOS support?
Laten we kennismaken!
Neem geheel vrijblijvend contact op voor een kennismaking. Wij denken graag met je mee.