Employer branding: jouw sollicitanten als magneten aantrekken

Is het vinden en aantrekken van het juiste personeel voor jou een uitdaging? Dan ben je niet de enige! Door de krappe arbeidsmarkt hebben veel bedrijven vacatures open staan. Op zich geen probleem, want dat betekent vaak dat je bedrijf aan het groeien is. Gaaf! Het wordt pas een probleem, als het te lang duurt voordat de vacature succesvol vervuld wordt. Dat was natuurlijk het liefste gisteren al gebeurd!

Vraag je je wel eens af waarom bekende bedrijven als CoolBlue en Unilever overlopen in het aantal sollicitaties die zij maandelijks ontvangen? Dat heeft (onder andere) met deze twee dingen te maken: ten eerste staan deze bedrijven bekend als een goed werkgever. Ten tweede blijken ze ook daadwerkelijk een goede werkgever te zijn! Want laten we vooropstellen: eerlijkheid duurt het langst. ?

employer-branding-uitleg

Intern beginnen, extern winnen

Goed werkgeverschap is dus een hele belangrijke eerste stap, maar daarmee zorg je nog niet direct voor vele reacties op openstaande vacatures. Dit doe je door ervoor te zorgen dat jouw bedrijf bekend staat als hét bedrijf waar jouw potentiële nieuwe medewerkers willen werken, om welke reden dan ook. Deze vorm van naamsbekendheid wordt ook wel ‘employer branding’ genoemd. Waar klanten kiezen voor jouw bedrijf, omdat ze vertrouwen hebben in jou en graag met jou geassocieerd willen worden, werkt dit ook zo voor (potentiële) medewerkers. Maar wat laat je nu precies zien aan deze groep mensen?

De beginselen van employer branding

Het opzetten van een sterke employer branding begint bij het bouwen van een sterke interne cultuur: Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat zijn de kernwaarden? Waarom is het zo leuk om bij jouw bedrijf te werken? Zijn er dingen waar jullie minder sterk in zijn? Elk bedrijf heeft deze, dus benoem het vooral en deel wat je hier als werkgever mee doet of wat er tegenover staat. Deze combinatie maakt je júíst een goed werkgever! Als zowel de werkgever als de werknemers bewust zijn van de bedrijfscultuur, ontstaat er een duidelijk en transparant beeld van de organisatie en wordt dit vanzelf uitgestraald naar de buitenwereld.

Employer branding en communicatie

Medewerkers vertellen bijvoorbeeld enthousiast over hun werk op een verjaardag. Deze ervaringen kunnen natuurlijk ook op de website of via social media gedeeld worden. Door jouw cultuur en kernwaarden ook uit te stralen in openstaande vacatures zullen de juiste mensen – diegene die passen bij jouw bedrijfscultuur – als magneten worden aangetrokken. Naast dat iemand natuurlijk geschikt moet zijn voor de rol waar hij/zij in terecht komt en moet beschikken over de competenties die daarbij horen, ben je vaak al 10 stappen verder als er een match is met de cultuur van het bedrijf. Taken kunnen namelijk vaak aangeleerd worden, maar bij cultuur ligt dat een stuk ingewikkelder…

Employer branding marketing; de combinatie tussen hr en marketing

Employer branding is een effectieve vorm van het werven van personeel. Een sterke employer branding laat namelijk zien dat de huidige medewerkers enthousiast zijn over en zich verbonden voelen tot de organisatie. Daar worden wij blij van, want blije medewerkers zijn productieve medewerkers! Vanaf dit punt is het een kwestie van het goed uitstralen van de cultuur en het unieke werkgeverschap door een goede employer branding strategie. Dit is waar de gouden combinatie tussen hr en marketing aan bod komt. Verschillende marketingstrategieën zullen ervoor zorgen dat de juiste mensen in de rij staan om aan de slag te gaan bij jouw bedrijf. Zo heb je het binnen no-time voor het uitkiezen!

Aan de slag met jouw
employer branding?
Laten we kennismaken!

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een kennismaking. Wij denken graag met je mee.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Anderen lazen ook