Opstellen bedrijfsstrategie
Heb je al jouw bedrijfsstrategie op papier uitgeschreven? Uit onderzoek blijkt dat de meeste MKB-ondernemers aangeven dat ze een strategie hebben, maar dat deze nergens op papier is vastgelegd in de vorm van een ondernemingsplan. Veel MKB-ondernemers willen geen documenten of rapporten, omdat dit toch niet gelezen gaat worden. Wij begrijpen dit heel goed en hebben zelf ook een hekel aan lange teksten. Wel zijn we van mening dat elk MKB een strategie moet hebben en dat de strategie gedragen moet worden door de gehele organisatie. Hiervoor hebben wij een uniek 8-weken-traject opgesteld, waarbij wij alle lagen van de organisatie betrekken.
Wat is bedrijfsstrategie?
Dit klinkt natuurlijk heel leuk maar wat is nu eigenlijk een bedrijfsstrategie? Bedrijfsstrategie is een vaag containerbegrip wat vaak gebruikt wordt door onderzoekers, consultants en bedrijfskundige. Er zijn ontelbaar veel boeken en rapporten over strategie geschreven dus één volledige omschrijving van strategie is in onze ogen onmogelijk. Wij willen alles praktisch houden, dus ook dit traject hebben we versimpeld. In onze ogen bestaat een strategie voor bedrijven uit de volgende onderdelen die op de onderstaande wijze terugkomen in ons traject:
Bepalen van groeifase
Allereerst bepalen wij in wat voor groeifase de organisatie op dit moment zit. Dit is gerelateerd aan het aantal medewerkers en het innovatieniveau in de organisatie. Vervolgens bepalen wij wat de sterktes en zwaktes van de organisatie zijn. Daarna moet er extern gezocht worden naar kansen en bedreigingen in de markt. De verschillende punten confronteren wij met elkaar om te kunnen bepalen waar we het beste op kunnen focussen de komende periode. Deze focus maken wij concreet, door hier een doelstelling voor te definiëren. Dit doel is cruciaal en hier zal iedereen zich in moeten vinden!
Doelen meetbaar en concreet maken
Vervolgens maken wij dit doel meetbaar door middel van verschillende doelen, zodat we gedurende het jaar kunnen meten of we de goede kant op gaan. Daarnaast bepalen wij wat er nodig is om deze doelen te behalen. Zodra wij dit hebben opgesteld moeten we de verschillende doelen en plannen nog concreter maken, zodat wij ze in een strategisch plan kunnen gaan delen met de organisatie.
Iedereen is op de hoogte
Het traject is pas succesvol als iedereen zich committeert aan dit eindresultaat. Van onder tot boven in de organisatie moet bekend zijn waar we ons op gaan richten en wat we nodig hebben om dit te behalen. Elk traject is uniek, maar door de gestructureerde werkwijze verloopt het traject efficiënt en is het voor iedereen te begrijpen wat er moet gebeuren. Geen hoge kosten, geen rapporten en geen interessante termen, maar een praktisch traject tegen lage kosten met een concreet eindresultaat!
Doelgericht en effectief aan de slag met jouw bedrijfsstrategie? Plan een kennismaking!
Ben je MKB-ondernemer en klinkt dit als muziek in jouw oren? Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen door middel van een heldere bedrijfsstrategie? Neem vandaag nog contact op om te kijken wat de MKB-adviseurs van VAMOS support voor je kunnen betekenen.