Home»Expertises»Operations»Verbetertraject: Voorraadbeheer en magazijn-optimalisatie

Verbetertraject: Voorraadbeheer en magazijn-optimalisatie

Wil je voldoende voorraad om jouw klanten nooit een ‘nee te hoeven verkopen’, maar wil je ook weer niet teveel inkopen doen? Vind je het moeilijk om hier de juiste balans in te vinden? Onze logistieke specialisten helpen je graag verder op het gebied van voorraadbeheer en magazijn-optimalisatie.

Waarom houden bedrijven voorraad?

De meeste bedrijven die actief zijn in de bouw of in de maakindustrie houden materialen op voorraad. Maar ook groente- en fruithandelaren, kledingwinkels en supermarkten hebben een magazijn met een voorraad. Dit kan van alles zijn: reserve onderdelen voor machines, tropisch fruit, zwemkleding van de laatste mode of materiaal voor de productie van producten. Maar waarom houden bedrijven voorraad?

De belangrijkste functie van voorraad is om ervoor te zorgen dat materialen of producten beschikbaar zijn wanneer er vraag naar is. Zo wil een supermarkt ervoor zorgen dat er altijd brood in de schappen ligt en zorgt een kledingwinkel ervoor dat de nieuwe collectie netjes in de rekken hangt, terwijl een bouwbedrijf voorraad wil houden van isolatiemateriaal, zodat dit altijd beschikbaar is. Door de juiste voorraad aan te houden zorg je er dus voor dat klanten (of eigen collega’s) niet misgrijpen en het aantal nee-verkopen zo laag mogelijk is. Nee-verkopen kosten je immers geld.

Teveel voorraad is schadelijk voor jouw bedrijf

Voorraadbeheer wordt door veel bedrijven op gevoel gedaan. De producten of materialen die het vaakst worden verkocht krijgen meestal de hoogste voorraad. Dit geeft de magazijnbeheerder een veilig gevoel, want veel voorraad betekent weinig nee-verkopen! Helaas leidt dit ook tot hoge voorraadkosten. Denk aan de kosten voor een grote magazijnruimte, personeel dat producten fysiek verplaatst in het magazijn en administratief verwerkt, schade aan producten die wordt veroorzaakt in het magazijn en bederf van producten waardoor het onverkoopbaar wordt. Bij bederf denk je al snel aan groente en fruit, maar hier gaat het ook om kleding die volgend jaar niet meer in de mode is en daardoor niet (of tegen hoge kortingen) verkocht moet worden. Tot slot komt er veel geld vast te zitten in de producten die op voorraad worden gehouden, waardoor jouw werkkapitaal onder druk kan komen te staan.

Vind de optimale balans tussen voldoende voorraad en minimale voorraadkosten

Het doel van een ondernemer moet zijn om voldoende voorraad te houden om aan de vraag te voldoen en tegelijkertijd de voorraadkosten te minimaliseren. Hierbij maakt het geen verschil of het gaat om de winkelier met zijn nieuwe kledingcollectie of een bouwbedrijf met al zijn materialen.

Hoe gaan onze specialisten aan de slag met effectief voorraadbeheer?

Wanneer je ervoor kiest om jouw voorraadbeheer door VAMOS Support te laten optimaliseren gaan wij in drie stappen aan de slag:

  • Wij beginnen met een analyse van de vraag naar een bepaald product. Welke volumes zijn er de afgelopen periode van een bepaald product gevraagd? Hierin zoeken we naar patronen die zich in specifieke periodes herhalen. Zijn er pieken in de vraag of is de vraag altijd hetzelfde? Zwemkleding zal bijvoorbeeld met pieken in de zomer worden verkocht, terwijl de vraag naar spijkerbroeken het hele jaar rond hetzelfde niveau zal liggen. Wij bepalen welk rekenmodel geschikt is voor elk product.
  • Vervolgens bepalen wij wat de servicegraad moet zijn van een product, oftewel hoe vaak mag het voorkomen dat we een product niet op voorraad hebben? Wat zijn de kosten van nee-verkopen? Wat zijn de gevolgen als een product niet geleverd kan worden?
  • Wij bepalen hoeveel voorraad er gehouden moet worden om onze servicegraad te behalen.

Vervolgens kunnen wij dit proces voor meerdere producten uitvoeren en kunnen implementatiestappen worden bepaald. Als je met een ERP systeem werkt met een magazijn/logistiek module kunnen we alles hierin implementeren.

What’s next?

De volgende stap is om de optimale bestelhoeveelheden van producten te bepalen. Hiermee vinden wij de perfecte balans tussen inkoopvoordelen bij hoge volumes en voorraadkosten, als er te veel producten in één keer worden geleverd. Wij bepalen hierbij ook op welk moment de bestellingen gedaan moeten worden om het voorraadniveau op peil te houden. Dit alles hangt nauw met elkaar samen en door dit tegelijkertijd uit te voeren zullen de beste resultaten worden bereikt.

Laten we kennismaken!

Onze Operations-experts zijn gespecialiseerd in o.a. voorraadbeheer, orderpicking en robotic automation en kennen de nieuwste voorraadbeheer-methodes om jouw magazijnprocessen naar een hoger niveau te tillen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie!

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.