Sturen op cijfers: Combineer ervaring en gevoel met feiten en cijfers voor een effectievere bedrijfsvoering

Jouw bedrijf heeft veel ervaring, is één van de beteren in de markt en heeft veel ervaren professionals tot zijn beschikking. Toch blijken producten achteraf niet zo winstgevend te zijn als gedacht en blijken projecten vaak meer arbeid te kosten dan vooraf begroot. Beslissingen worden niet gebaseerd op data en analyses, maar op gevoel en ervaring. Wij geloven in de combinatie van data en ervaring, doordat betrouwbare data geanalyseerd wordt door mensen met expertise en ervaring. In het verbetertraject ‘Sturen op cijfers’ helpen we je om hiermee aan de slag te gaan.

Waarom sturen op cijfers?

Ben je op de hoogte van jouw productiviteitscijfers? Wat is de kostprijs van een uur werk binnen jouw bedrijf? Wat zijn de faalkosten in jouw bedrijf? Weet je te allen tijde hoe de zaken lopen ten opzichte van jouw budget? Hoe is jouw liquiditeit op dit moment en kun je die investering nu wel maken? Dit zijn allemaal vragen die veel ondernemers zich niet vaak genoeg stellen. Ze ondernemen grotendeels op basis van hun buikgevoel en schrikken, wanneer een beslissing financieel niet goed uitpakt. Door deze vraagstukken aan de hand van jouw cijfers regelmatig te beantwoorden kun je verantwoord en toekomstgericht ondernemen. Weet je niet goed hoe je deze cijfers kunt vinden en interpreteren? In ons verbetertraject gaan we dit samen bekijken.

Uit welke stappen bestaat het verbetertraject ‘Sturen op cijfers’?

Is de benodigde data niet aanwezig of vind je het moeilijk de data te analyseren, omdat het veel tijd en aandacht vergt om de data beschikbaar te maken? In 7 stappen zorgen wij ervoor dat jouw bedrijf voortaan beslissingen neemt die onderbouwd zijn door keiharde cijfers:

  • KPI’s bepalen: samen bepalen wij wat de belangrijkste getallen zijn binnen de organisatie. Dit noemen we de Key Performance Indicators of KPI’s. Dit zijn de getallen die we gaan verbeteren door het gebruik van data.
  • Meten: wat gebeurt er op dit moment in de organisatie en welke data is er al beschikbaar? Wij maken een nulmeting, zodat we later kunnen zien wat het effect is op de KPI’s.
  • Diagnose stellen: waarom gebeurt er iets en wat is de invloed hiervan op de KPI’s? Welke zaken moeten worden aangepakt en kunnen we laaghangend fruit ontdekken?
  • Optimaliseren: hoe kunnen we deze prestaties verbeteren en wat hebben we daarvoor nodig?
  • Operationaliseren: wij zorgen ervoor dat de juiste data beschikbaar is voor de juiste mensen. In deze fase draait het erom dat de data betrouwbaar en bruikbaar is.
  • Automatiseren: in deze fase zorgen wij ervoor dat het verzamelen van data op een duurzame manier gebeurt. Dat betekent dat het niet veel tijd kost en dat het proces en de gebruikte tools schaalbaar zijn.
  • Transformeren: tijdens het laatste gedeelte van het traject maken we onszelf misbaar door ervoor te zorgen dat jouw bedrijf de data analyses op de goede manier kan gebruiken. Het doel is om iedereen bekend te laten raken met nieuwe tools en processen en ervoor te zorgen dat wij het project met een gerust hart kunnen afsluiten.

Voor wie is dit traject geschikt?

Is dit traject dan alleen voor de grotere MKB’ers die veel cijfers tot hun beschikking hebben? Integendeel! Hoe eerder je ermee begint, hoe makkelijker het is om het gebruik van data in de bedrijfsvoering te integreren. Benieuwd wat sturen op cijfers voor jouw bedrijf kan doen? Wij vertellen het je graag tijdens een vrijblijvende kennismaking.

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.