Optimalisatie inkoopmanagement: Een kritische blik op de supply chain

Zijn jouw inkoopkosten te hoog of is de leverbetrouwbaarheid van jouw leveranciers niet goed? Zijn jouw huidige leveranciers nog wel geschikt om je optimaal te bedienen tegen de juiste prijs? Hoogste tijd om het inkoopmanagement onder de loep te nemen. In het verbetertraject ‘optimalisatie inkoopmanagement’ nemen wij jouw gehele inkoopproces, inclusief leveranciers, goed onder de loep. Wij analyseren het inkoopmanagement op strategisch niveau en verwerken het vervolgens naar een tactisch plan en operationele processen.

Kijk kritisch naar jouw processen rondom inkoop

Heb je wel eens onderzoek gedaan naar het inkoopmanagement binnen jouw bedrijf? Welke producten je zelf maakt en welke producten je bij een leverancier bestelt? Echt geanalyseerd wie de belangrijkste leveranciers zijn en hoe ze presteren? Hoe zij presteren ten opzichte van gemaakte afspraken, maar ook ten opzichte van de concurrenten? Weet je ook precies welke inkoopartikelen op voorraad moeten liggen, zodat je niet misgrijpt en er geen vertraging in het proces ontstaat? Of heb je hier ooit naar gekeken, maar wat de huidige stand van zaken is durf je eigenlijk niet te zeggen? Het is belangrijk om kritisch naar al deze vraagstukken te kijken. De antwoorden op deze vragen helpen je om jouw processen te optimaliseren en jouw tijd, geld en middelen nog effectiever te besteden, waardoor je meer winst kunt maken.

Wat verstaan we onder het inkoopmanagement?

De inkoopfunctie binnen een organisatie heeft de volgende doelstellingen:

  • Het technische aspect: de juiste producten met de juiste kwaliteit.
  • Het logistieke aspect: de producten moeten op de juiste tijd op de juiste plaats zijn.
  • Het commerciële aspect: de producten moeten tegen de juiste prijs beschikbaar zijn.

Als een van deze aspecten niet voldoet aan de eisen zorgt dit vaak direct voor verstoring van het primaire proces, waardoor het geld gaat kosten. Als bijvoorbeeld een product op de verkeerde plaats wordt geleverd kan het zomaar zijn dat er mensen of machines stil komen te staan. Er moet bovendien actie ondernomen worden om het product wel op de juiste plaats te krijgen. Door je inkoopprocessen goed in te richten kunnen we dit soort verspillingen van tijd en geld voorkomen!

Hoe gaan wij jouw inkoopmanagement verbeteren?

Dit verbetertraject is erop gericht om de prestatie van de inkoopfunctie te verbeteren op ALLE aspecten. Allereerst wordt er een analyse gedaan van de huidige situatie. Wie kopen er in, hoe wordt er ingekocht, wat wordt er ingekocht en waar wordt er ingekocht? Het klinkt
heel simpel, maar vaak is het beantwoorden van deze vragen toch lastig door het ontbreken van een (correct ingericht) systeem. Vervolgens wordt er bepaald op welke gebieden er verbeteringen behaald kunnen worden om tot slot verbeteringen door te voeren. Dit traject
heeft een lange doorlooptijd, omdat dit proces continu bijgeschaafd moet worden aan de hand van de prestaties op ALLE aspecten van de inkoopfunctie.

Aan de slag met het verbeteren van jouw inkoopmanagement?

Onze experts op het vlak van purchasing and supply chain management staan te popelen om voor je aan de slag te gaan. Ben je benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Laten we (geheel vrijblijvend) kennismaken!

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.