Marketing automatisering? Hoe dan?!

Marketing automatisering… Denk eens aan alle felicitaties die je binnen krijgt op jouw verjaardag via Facebook. Deze boodschap is natuurlijk persoonlijk, maar het is Facebook die jouw vrienden middels een e-mail pusht om je te feliciteren. Of wat denk je van de herinnering van jouw tandartsafspraak? Die stuurt de tandarts echt niet zelf! Het draait in e-mailmarketing allemaal om het afleveren van de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. Daarmee is deze jarenoude marketingtool van nieuwsbrieven versturen nog steeds de heilige graal in marketing. En weet je; het kan nu automatisch!

Nieuwsbrieven? Saai en vervelend…

Nee, dat is het zeker niet! Want hoe krijg je meer bezoekers naar jouw website? Hoe informeer je jouw klanten op het juiste moment in de customer journey? En hoe genereer je op een relatief goedkope manier leads? Dit is slechts een greep uit de resultaten die je met e-mailmarketing kan behalen. Het is dan ook geen verrassing dat we in onze marketingtrajecten én eigen bedrijfsvoering deze dit onderdeel van marketing automatisering graag inzetten. Werknemers en (potentiële) klanten worden op een makkelijke manier op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen, producten en acties. We ontkennen niet dat dit ook te bereiken is met andere tools, maar over het algemeen wordt het versturen van nieuwsbrieven gekenmerkt door de hoge return on investment en de mogelijkheid om jouw conversieratio effectief te verhogen. Daarnaast zijn deze feiten allemaal makkelijk te achterhalen, omdat de resultaten van de e-mails goed meetbaar zijn. Bovendien kun je middels e-mailmarketing targeten op een specifiek, interessant klantsegment.

E-mail automatisering is de toekomst

En nu kan e-mailmarketing ook nog eens geautomatiseerd worden! Het schrijven ervan natuurlijk niet, dat heft heb je nog in eigen handen. Het versturen op het juiste moment in de customer journey gebeurt wél automatisch. Onder andere webwinkels zetten deze tactiek in, omdat het een grote uitdaging is om website bezoekers in een keer om te toveren naar betalende klanten. Daarentegen is het een stuk gemakkelijker om contactgegevens van websitebezoekers te verkrijgen.
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen van jouw favoriete webwinkel: “Er wacht iets op je in je winkelmandje…” of “Bekijk het nieuwste aanbod!” met precies de artikelen die je een dag ervoor hebt bekeken. Op deze manier wordt de eerste stap van websitebezoeker naar contact gezet. Vanaf dit moment worden contacten van informatie voorzien via e-mails over je bedrijf, producten en diensten. Pas als contacten overtuigd zijn van de waarde van je bedrijf begint het verkopen. En dit is precies de kracht van e-mailmarketing automatisering.

Marketing automatisering in de B2B markt

In onze branche, business-to-business, is geautomatiseerde e-mailmarketing helaas een stuk gecompliceerder. De conversie naar betalende klant is nóg uitdagender en daarom is het extra belangrijk om een relatie op te bouwen met jouw droomklant. Nu denk je waarschijnlijk: “Maar dat doe je toch niet met nieuwsbrieven?” Wél als je het goed aanpakt!

Schrijven bezoekers zich in voor de nieuwsbrief? Verbind hen dan direct aan een welkomstserie van twee tot vier automatische e-mails over jouw bedrijf en diensten. Bezoeken zij meerdere keren een specifieke pagina op jouw website? Stuur er dan een automatische e-mail achteraan waarin je jouw bedrijf opstelt als autoriteit op dat gebied en geef de bezoekers de juiste informatie. Komen bezoekers twee keer uit op de contact pagina, maar nemen zij geen contact op? Verzend dan een reminder met als boodschap dat je graag een gratis offerte voor hen opstelt. Maak het persoonlijk, professioneel en uniek, en we garanderen je dat e-mailmarketing automation ook in de B2B branche zijn vruchten afwerpt.

Hulp nodig van een marketingspecialist van VAMOS Support?

Ons marketingteam heeft de ervaring om e-mailmarketing voor jou in te stellen en templates klaar te zetten, waar jij in verder kunt werken. Wij nemen deze taken graag van jou over en helpen je bij het opzetten van e-mailmarketingcampagnes en de automatisering hiervan. Wil je graag kennismaken met VAMOS Support om te kijken wat we voor je kunnen betekenen op het vlak van e-mailmarketing automation? Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Anderen lazen ook