Home»Expertises»Marketing»Opstellen social media marketing plan

Opstellen social media marketing plan

Social media marketing, oh-zo-belangrijk, maar toch iets waar veel ondernemers kansen laten liggen. De drempel om iets op social media te delen ligt vaak te hoog en wordt als spannend ervaren. Met een helder social media plan creëer je rust in jouw hoofd en is het niet meer zo spannend om je via social media te profileren!

Wat is een social media plan?

In veel bedrijven ontbreekt een goede social media contentstrategie. Dit is een gemiste kans! Zonder een concreet plan dat gebaseerd is op data en onderzoek, word je geleid door de invloeden van de dag en zijn de resultaten wisselvallig. Een social media contentstrategie bevat de doelen, timing en kanalen voor jouw marketingactiviteiten. Waar ga je wat wanneer plaatsen en waarom doe je dit? Hoe sluit dit aan op jouw marketing plan?

Speel in op de informatiebehoefte van jouw doelgroep

Door een effectieve social media marketingstrategie krijg je focus op de informatiebehoefte van jouw doelgroep, ga je gerichte keuzes maken en krijg je meer rust in je dagelijkse werk. Jouw doelgroep doet in deze tijd veel beter en langer (online) onderzoek, voordat zij overgaan tot aankoop. Daarom is het belangrijk dat je jouw doelgroep de juiste informatie biedt op het juiste moment van de customer journey. Alles draait om structuur, regelmaat, discipline, consequent zijn en het maken van de juiste keuzes. Vervolgens kun je het succes van jouw social media campagnes gericht meten, analyseren en bijsturen.

Heb je een social media marketing plan nodig?

‘Nodig’ maakt het meteen zo definitief, maar een social media marketing plan is cruciaal voor een succesvolle marketingstrategie en de groei van jouw bedrijf! Een heldere contentstrategie geeft je houvast, zeker als je al een tijdje zichtbaar bent op social media. Tijdens de lancering van een nieuw product of dienst wordt social media vaak actief ingezet, alleen verwatert dit bij veel bedrijven in de loop der tijd. Dit gebeurt meestal, wanneer een bedrijf geen helder social media marketing plan heeft. Voorkom dit binnen jouw onderneming en zorg voor duidelijkheid van begin af aan.

Welke social media kanalen moet je inzetten?

Wanneer je een contentstrategie hebt opgesteld, weet je ook welke kanalen je gaat inzetten. En nog belangrijker; hoe je deze kanalen gaat inzetten en hoe je tussen de kanalen zorgt voor afstemming voor een zo effectief mogelijk resultaat. Alles is gericht op de doelen, die je in je communicatieplan hebt opgesteld.

Hoe wordt een social media plan opgesteld?

VAMOS Support is gevestigd in Westland en heeft al talloze klanten met het opstellen van een social media plan geholpen. Dit pakken we in zes stappen aan:

  • Wat is jouw doelstelling? Eerst kijken we, wat je met jouw social media wil bereiken en waarom je het in wil zetten. Wil je meer leads genereren of wil je juist aan je klantenbinding werken? In deze stap gaan we beantwoorden, hoe we daar met social media invulling aan kunnen geven en hoe dit de rest van jouw marketingstrategie aanvult.
  • Wat is je boodschap? Daarna gaan we jouw kernboodschap in beeld brengen. Wat wil je jouw doelgroep vertellen? Waar is jouw doelgroep ontvankelijk voor en wat moeten ze uit jouw social media uitingen meenemen?
  • Hoe gaan we je boodschap communiceren? Zodra we jouw boodschap in beeld hebben gebracht, gaan we de vorm van communicatie bepalen. Ga je door middel van video, afbeeldingen, tekstuele content of juist een combinatie van verschillende vormen jouw boodschap communiceren? In het maken van deze keuze zijn aspecten zoals tijd, budget en de voorkeur van jouw doelgroep belangrijk.
  • Waar gaan we jouw boodschap delen? Wanneer de vorm van communicatie helder is, kunnen we de geschikte social media kanalen voor je gaan uitkiezen. Hierin kijken we naast jouw doelstellingen ook naar de kanalen waar jouw doelgroep het meest actief is. Tenslotte wil je met jouw campagne zoveel mogelijk mensen bereiken, toch?
  • Wanneer gaan we jouw boodschap overbrengen? Daarna selecteren we de dagen en tijdstippen, waarop de campagne uitgerold wordt. Goede timing is de sleutel tot een succesvolle social media campagne.
  • Wie gaat het delen? Tot slot brengen we in beeld wie verantwoordelijk is voor het maken, controleren, plannen en beheren van jouw social media berichten. Zo zorgen we ervoor, dat jouw plan ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt en houd je bij grote campagnes overzicht over de verschillende aanspreekpunten.

Na het maken van jouw social media plan maken we een content kalender, waarin elke social media post tot in detail is uitgestippeld. Zo zorgen we voor een effectieve realisatie van jouw social media campagne(s).

Social media plan laten maken? Vraag VAMOS Support!

Wil je graag een social media plan op maat op laten stellen voor jouw bedrijf? We helpen je graag verder! Neem geheel vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.