Opstellen marketingplan

Wanneer je aan de slag gaat met het uitwerken van jouw bedrijf en aanbod, is het belangrijk om een goed marketingplan te hebben. Deze helpt je om jezelf op de juiste wijze in de markt te zetten en jouw boodschap op een effectieve manier over te brengen.

Strategisch marketingplan communicatie

Wat is een marketingplan?

Een marketingplan is een groot begrip, maar je kunt het omschrijven als de langetermijnkoers van een goede afstemming tussen je bedrijf en zijn omgeving. Hierin krijg je een helder beeld van wat nodig is, om de visie, missie en doelstellingen van jouw bedrijf of organisatie te realiseren. Hierdoor wordt er ook rekening gehouden met de afstemming op lange termijn tussen jouw eigen organisatie en de externe omgeving. In dit plan wordt in concrete stappen uitgelegd hoe jouw bedrijf naar buiten wordt gebracht. Maar ook hoe de doelgroep op een effectieve wijze bereikt kan worden. Daardoor wordt onder andere gekeken naar de toegevoegde waarde van de organisatie ten opzichte van concurrenten.

De eisen van een goed marketingplan

Een goed marketingplan voldoet in ieder geval aan de volgende drie eisen:

  • Een duidelijke keuze wordt gemaakt. Een keuze die helder weerspiegelt welke positie jouw bedrijf in de markt wil veroveren. De strategie moet specifiek zijn.
  • Daarnaast moet de strategie een goede aansluiting hebben met de omgeving en de ontwikkelingen die daar spelen. Als jouw bedrijf daar niet op inspeelt, is de consument sneller geneigd om naar de concurrent te stappen.
  • De strategie moet door alle medewerkers geïmplementeerd kunnen worden. Iedereen binnen jouw bedrijf moet deze strategie overnemen, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Onze aanpak

VAMOS Support heeft al voor talloze tevreden klanten een marketingplan opgesteld. Dit is onze werkwijze:

  • Brainstorm: we starten met een grondige scan van de gewenste situatie. We gaan doelen stellen! Voor de brainstormsessie hebben we meerdere medewerkers van het bedrijf nodig.
  • Vragenlijst: alle medewerkers krijgen een vragenlijst toegestuurd, om vragen over de huidige situatie te beantwoorden. Zo bepalen we het gat tussen de huidige en de gewenste situatie.
  • Onderzoek naar en focus op relaties (klant- en medewerker): onder andere onuitgesproken wensen, problemen voortreffelijk oplossen en geen ‘nee’ verkopen. In deze stap maken we persona’s en voeren we een doelgroeponderzoek uit.

  • Onderzoek naar en focus op processen: onder andere verrassende procesprestaties, ontwikkelen klantreizen (customer journeys) en magische momenten realiseren.

Aan de slag met jouw marketing? VAMOS Support helpt!

Wil je graag jouw marketingstrategie verder uitwerken? VAMOS Support, gevestigd in Westland, is expert op het gebied van marketing en denkt graag met je mee. Neem geheel vrijblijvend contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Onderzoek naar en focus op materieel: onder andere verwachting van kosten, toegift en overcompenseren bij problemen. Daarnaast analyseren we het DNA van de organisatie en hoe we klanten kunnen enthousiasmeren. Hierdoor kunnen we meer omzet realiseren.
  • Advies marketing en communicatie: op basis van de bovenstaande input verwerken we de informatie tot een beknopt marketing- en communicatieadvies. Hierdoor krijgen we antwoord op wat verbeterd moet worden om van de huidige naar de gewenste situatie te komen.
  • Stappenplan: gebaseerd op dit advies gaan onze professionals aan de slag met het uitwerken van een uitgebreide jaarplanning voor jouw marketing- en communicatiemedewerker(s). Deze planning helpt om binnen een jaar tot de gewenste situatie te komen. Heb je geen communicatiemedewerker(s) in dienst? Dan kan VAMOS Support deze werkzaamheden direct na afronding van dit traject oppakken als marketeer op locatie.

  • Overdracht: aan het einde van het traject presenteren we de uitkomsten van het traject aan jou en jouw team en dragen we het over aan jouw communicatiemedewerker(s) OF prikken we een startdatum, waarop we beginnen met de uitvoering als marketeer op locatie.

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.