In control bij Tekno
Waar wij gek op zijn, is een kloppende financiële administratie! En dat is precies waar Tekno nog wat ondersteuning bij kon gebruiken. Sinds mei 2020 is Process strateeg Tom daarom verantwoordelijk voor de gehele financiële situatie van Tekno en ook onderdeel van het MT.
Het Lierse bedrijf Tekno ontwikkelt, produceert en levert jaarlijks meer dan 100.000 schaalmodellen, bouwkits en onderdelen van vrachtwagens op schaal 1:50. ‘Is er een markt voor kleine vrachtwagens?’ horen we je denken. Jazeker, vrachtwagenfabrikanten, transportbedrijven, dealers en verzamelaars over de hele wereld zijn er gek op!
Op zoek naar het probleem
Het probleem bij Tekno lag bij inzicht in de financiële resultaten. Ondanks dat er maandelijks gerapporteerd werd en de bedrijfskosten in lijn liepen met de begroting, fluctueerden de resultaten enorm en kon hier geen oorzaak voor gevonden worden. Ook was er geen inzicht in de te verwachten resultaten voor de komende periode, terwijl de productieplanning minimaal zes maanden vooruit bepaald wordt.
Om te bepalen waar deze problemen uit voort kwamen, zijn we gestart met een analyse van de bedrijfsprocessen en de IT-systemen. We namen de tijd om de werkvloer te leren kennen en daarmee een compleet beeld van de situatie te vormen.
Door het inzichtelijk krijgen van de processen, kwam het primaire probleem naar boven: de boekingsmethode van de gemaakte kosten in het systeem van Tekno klopte niet. De inrichting van het systeem was dus al jaren verkeerd! Dit was het startschot voor het schrijven van een plan van aanpak met een praktische en doelgerichte actielijst. Na een periode van ontwikkelen en testen was de juiste boekingsmethode bepaald. Vanaf begin 2021 was de nieuwe methode live en dit creëerde direct een enorme afname in administratieve en gevoelige werkzaamheden! Nu was het tijd om te gaan focussen op de rapportages.
Fouten voorkomen en processen optimaliseren
De huidige rapportages waren namelijk zeer beperkt, dus is een koppeling gemaakt met Power BI (een tool om data te visualiseren). De nieuwe rapportages geven inzicht in de real-time, verwachte en gerealiseerde omzet, de kosten én het rendement van elk project. Deze rapportages zorgen continu voor nieuwe inzichten, waardoor verbeterprojecten kunnen worden opgestart om fouten te voorkomen en processen te optimaliseren. Dit duidelijke inzicht geeft ons ook de mogelijkheid om bij ieder verbeterproject te bepalen: wie is de juiste persoon voor deze klus? Dit kan een medewerker van Tekno zijn, maar bij een aantal projecten hebben we ook trainees en adviseurs van VAMOS Support ingezet!
Hoe ervaart Tom zijn rol als strategisch specialist bij Tekno?
Tom zegt het volgende over zijn ervaringen bij Tekno: “Na anderhalf jaar zit Tekno echt in mijn hart, het is een uniek bedrijf met een geweldig product en gemotiveerd team. Door alle verbeteringen zijn de resultaten inzichtelijk en verbeterd, kunnen we snel reageren op veranderingen in de externe omgeving – zoals de lockdowns, de transportcrisis en de energiecrisis – en is het werken bij Tekno ook makkelijker en leuker geworden!”
Aan de slag met een
strateeg van
VAMOS support?
Laten we kennismaken!
Wil je kijken wat wij voor jouw onderneming kunnen doen? Neem geheel vrijblijvend contact op voor een kennismaking. Wij denken graag met je mee.