Groeitraject 2
Show time
(9 – 25 medewerkers)
Als de organisatie de startfase overleeft, komt het in de tweede fase. Het idee van de ondernemer werkt aantoonbaar. Er komen klanten bij en er worden voldoende opdrachten afgesloten, waardoor de cashflow toeneemt. Er heerst een zeer positieve stemming. Alle kansen worden aangegrepen, zonder uitgebreide analyse, met de overtuiging dat de kans ook resulteert in succes.
De organisatie richt zich op de markt en op verkoop om de omzet te vergroten. Door de focus op omzet verliest men vaak de winstgevendheid uit het oog. De ondernemer is in deze fase heel belangrijk. Hij probeert werk te delegeren, maar ook hier heerst een soort arrogantie, waardoor taken bij de verkeerde personen worden neergelegd.
Succesvolle organisaties blijven bij de kernpropositie en lanceren alleen producten en diensten die de kernpropositie versterken. Intern moet de organisatie ook klantgericht en klant gefocust blijven. De ondernemer zal mee moeten veranderen met de organisatie en op een consistente manier moeten acteren. Onsuccesvolle organisaties focussen op interne processen en systemen en proberen alles vast te leggen, waardoor de klanten uit het oog worden verloren.