Groeitraject 1

Spanning en Sensatie

(1-8 medewerkers)

Elke organisatie begint met een “geweldig” idee van één of meerdere personen. Er wordt veel onderzoek gedaan en er wordt bepaald hoe de droom omgezet kan worden naar realiteit. Als besloten wordt om door te zetten, wordt de onderneming geboren bij de Kamer van Koophandel.

De eerste fase is vaak chaotisch en rommelig en de ondernemer kan gezien worden als meewerkend voorman. Qua organisatie zijn er relatief weinig systemen, procedures en cultuur, waardoor de prestaties en output variëren. De organisatie is erg kwetsbaar voor korte termijn problemen en de ondernemer zal dus veel commitment aan het bedrijf moeten tonen. Ook de cashflow kan tot problemen leiden, waardoor investeerders worden aangetrokken.

Groeitraject Spanning en Sensatie

Wanneer ben je goed bezig?

  • Focus op een goed product, de markt volgt dan vanzelf
  • Bij het zoeken naar investeerders worden er stevige gesprekken gevoerd om te bepalen of de investeerder past bij het bedrijf
  • De ondernemer heeft volle vertrouwen in het concept en dit heeft dan ook prioriteit nummer 1

  • Je ziet dat er een negatieve cashflow ontstaat
  • Er zijn nog maar weinig systemen
  • Er worden continu fouten gemaakt en dit is helemaal niet erg
  • Het thuisfront en kennissen ondersteunen en begrijpen dat dit heel belangrijk is voor je
  • Je doet heel veel zelf en wordt soms zelfs gezien als dictator

Wanneer moet je je zorgen gaan maken?

  • Je product focus verplaatst zich naar een klant- of marktfocus

  • Je vertrouwt je investeerders niet
  • Er is onverwacht een negatieve cashflow

  • Je probeert allerlei taken te delegeren
  • Mensen om je heen vinden je arrogant en/of vinden dat je niet luistert
  • Je focust op het voorkomen van fouten
  • Het thuisfront en kennissen steunen je niet meer
  • Het bedrijf groeit gedurende een langere periode niet
  • Je gaat je gedragen als dictator en je vindt het heerlijk

Wil je kennismaken?

Plan een vrijblijvend gesprek in! Onder het genot van een lekker bakkie koffie nemen we de inhoud van jouw vraagstuk(ken) door en kijken we waar (en óf) we kunnen helpen.